Rovokopač/utovarivač, ili kako se kod nas popularno naziva, kombinirka, je samohodni radni stroj koji se sastoji od traktora s prednjom košarom za utovar tereta te stražnjim bagerskim krakom s lopatom.
Karakteristika “kombinirke” je ta što je s obje strane stroja moguće promijeniti alat.
Dva alata i jednostavna promjena, kao rezultat daju učinkovitije obavljanje posla – više posla u kraćem vremenu.
Zanimljivo kroz povijest
Pravi razvoj rovokopača/utovarivača je započeo 1947. godine od strane izumitelja koji su pokrenuli tvrtku Wain-Roy Corporation.
Godine 1947. Wain-Roy Corporation razvila je i testirala prve prave “kombinirke”. U travnju 1948. Wain-Roy Corporation prodala je prve potpuno hidraulične strojeve, montirane na traktor Ford Model 8N.
Razvijajući se u SAD-u, JCB je proizveo prototip rovokopača/utovarivača u Ujedinjenom Kraljevstvu 1953.
Prvi svjetski rovokopač-utovarivač s tvorničkim jamstvom predstavio je u SAD-u “J.I. Case” 1957. Njihov model 320 bio je prvi serijski rovokopač-utovarivač na svijetu.
Iako se temelji na traktoru, rovokopač-utovarivač se gotovo nikada nije nazivao traktorom kada su i utovarivač i rovokopač trajno pričvršćeni.
Korištenje
Rovokopači-utovarivači
su vrlo česti i mogu se koristiti za široku paletu zadataka: građevinarstvo, manja rušenja, lagani prijevoz građevinskog materijala, napajanje građevinske opreme, kopanje rupa/iskapanje, uređenje okoliša, razbijanje asfalta i asfaltiranje cesta.
Često se žlica rovokopača također može zamijeniti električnim priključcima kao što su čekić, hvataljka, svrdlo ili brusilica panjeva. Poboljšana artikulacija dodataka može se postići s međupriključcima kao što je tiltrotator.
Mnogi rovokopači
imaju sustave za brzo pričvršćivanje i pomoćne hidraulične krugove za pojednostavljenu montažu priključaka, čime se povećava iskoristivost stroja na gradilištu.
Neke kante utovarivača imaju dno na uvlačenje ili “preklopnu školjku”, što im omogućuje brže i učinkovitije pražnjenje tereta. Žlice utovarivača s uvlačivim dnom također se često koriste za sortiranje i struganje. Prednji sklop može biti uklonjivi dodatak ili trajno montiran.
Budući da kopanje dok su na gumama suštinski uzrokuje ljuljanje stroja, a težina rovokopača koja se ljulja može uzrokovati prevrtanje vozila, većina rovokopača-utovarivača koristi hidraulične podupirače ili stabilizatore straga prilikom kopanja i spušta žlicu utovarivača za dodatnu stabilnost.
Osposobljavanje za rukovanje rovokopačem / utovarivačem
To znači da se žlica mora podići, a potporni nosači uvući kada vozilo treba promijeniti položaj, smanjujući učinkovitost. Iz tog razloga mnoge tvrtke nude minijaturne bagere na gusjenicama, koji žrtvuju funkciju utovarivača i mogućnost vožnje od mjesta do mjesta, radi veće učinkovitosti kopanja.
Njihov relativno mali okvir i precizna kontrola čine rovokopače-utovarivače vrlo korisnim i uobičajenim u projektima urbanog inženjeringa kao što su izgradnja i popravci u područjima premalim za veću opremu. Njihova svestranost i kompaktna veličina čine ih jednim od najpopularnijih gradskih vozila za gradnju. Za veće projekte uglavnom se koristi bager gusjeničar.